Logboek - Ik train

Beste lezer, 

Vanaf het moment van de lockdown, het moment dat Massagepraktijk ROKS moest sluiten (15 december, 2020), heb ik me voorgenomen elke dag te gaan hardlopen tijdens de corona-lockdown. Dit zijn in totaal 36 dagen. Hierbij het verslag van hoe het gaat en waar ik tegenaan loop. 

- Ik train - maandag - dag 35 van de corona-lockdown --- Lang niks meer geüpdate in dit logboek. Dat heeft natuurlijk een reden. De week na dag 27 is de klad erin gekomen. Het was koud, ik had een beetje last van mijn knie. Ik kon het gewoon niet meer opbrengen. Daarbij kondigde het kabinet nog drie weken extra lockdown aan wat mijn humeur echt geen goed deed. En zo gebeurt het dat je opeens 8 dagen verder denkt, "ik ben al lang niet meer gaan lopen". Ik heb nog geen idee wanneer ik het lopen weer ga oppakken. Waarschijnlijk als het wat warmer wordt!!!

- Ik train - zondag - dag 27 van de corona-lockdown --- En vandaag een rustdag genomen. De week afgesloten met een totaal van 44 kilometer. Minder dan ik op de planning had staan. 

Je merkt dat ik negatief over mijn resultaten ben. Dit komt met name door mijn knie die toch irritant aanwezig blijft. Afgelopen maandag ging het fantastisch met het lopen, maar de rest van de week was de energie toch weer verdwenen. Het plan is om dinsdagavond de persconferentie van Rutte af te wachten. Mocht ik weer aan het werk mogen dan ga ik het lopen afbouwen en neem ik deze resultaten voor lief. Een maximum van 20 kilometer hardgelopen in vier weken tijd. 

Mocht ik nog langer niet mogen gaan masseren, dan ga ik toch proberen verder te komen als deze 20 kilometer. Dit wordt dan de uitdaging voor volgende week. Ook ben ik benieuwd of de spieren die de kniepijn veroorzaken nog langer pijnlijk aanwezig blijven of dat deze een keer sterk genoeg worden zodat de pijn wegblijft. 

Jullie lezen het volgende week!

- Ik train - zaterdag - dag 26 van de corona-lockdown --- En ook vandaag weer 11 kilometer gelopen. Het ging wel lekker. Nog mensen geholpen onderweg die vast waren komen te zitten in de modder. Weer wel rustig aan gelopen. Mijn knie was nog aanwezig, maar minimaal.  

- Ik train - vrijdag - dag 25 van de corona-lockdown --- In de middag gaan lopen. Rustig aan 11 kilometer gaan lopen. Tijd geef ik niet meer op omdat het gewoon allemaal heel langzaam lopen is. Maar oke, het is weer wel gelukt om een uurtje te sporten. 

- Ik train - donderdag - dag 24 van de corona-lockdown --- Dus vroeg mijn bed uit. Om 7 uur wilde ik al aan het lopen zijn. Het plan was om een heel eind te gaan lopen. Water meegenomen voor onderweg en alle devices opgeladen zodat niets mij in de weg kon staan. 

Maar ik heb het geweten. Je moet in januari niet in de morgen gaan lopen! Vies nat weer, donker en een knie die aanwezig was. Ik heb 11 kilometer hardgelopen, met veel pauzes en zeer zeker op karakter. Wat een tegenvaller! Helemaal doorweekt en koud onder de douche gaan staan. Bah!

- Ik train - woensdag - dag 23 van de corona-lockdown --- En ook vandaag heb ik me bezig gehouden met de wc-ruimte. Morgen ga ik proberen vroeg in de morgen te gaan lopen. Een heel eind, want dat moet toch gaan lukken na twee dagen rust.

- Ik train - dinsdag - dag 22 van de corona-lockdown --- Het valt me op dat als je met een ander project bezig bent, je training in het water valt. Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest met het tegelen van de wc-ruimte. In de ochtend begonnen tot in de middag tegen 5 uur. In de avond is het geen optie om in januari te gaan hardlopen. Dus vandaag 0 kilometers gemaakt. 

- Ik train - maandag - dag 21 van de corona-lockdown --- Vandaag weer eens een uitdaging voor mezelf gemaakt. Ik wilde niet trainen op spieren maar op uithoudingsvermogen. Het uithoudingsvermogen heb ik nog niet echt aangesproken. Dus de afspraak met mezelf, zo snel mogelijk de 10 km gaan hardlopen. Mijn oude record stond op 54 minuten. 

En het ging me toch fantastisch. Geen pijn aan de knie, geen spierpijn of niks en een tempo dat erin zat. Dus uiteindelijk de 10 km gelopen in 52 minuten, een nieuw record!!! En het beste van alles, een verhoogde hartslag, dus mijn conditie is wel degelijk aangesproken!

Wel weer gevoelige spieren, beginnend bij de peesaansluiting binnenkant rechts aan het bekken. Vervolgens beide quadriceps en mijn hamstring links die in de kramp wilde gaan schieten. Dat heb ik natuurlijk niet toegelaten. Verder achteraf wel gevoelige knieen. En dat was het wel. Niet echt iets wat een vermelding waard is. 

- Ik train - zondag - dag 20 van de corona-lockdown --- Vandaag een vrije dag genomen. Ik ben aan het klussen geweest. In totaal deze week 54 km hardgelopen. Op mijn planning stonden meer kilometers, maar uiteindelijk moet je samen sporten met je lichaam. 

- Ik train - zaterdag - dag 19 van de corona-lockdown --- Vandaag had ik zin om te lopen. Lekker weer, geen regen, dus gaan. Het ging zo lekker dat ik 20 kilometer heb gelopen. Wel vaak gestopt vanwege de knie, een tijd van 2 uur en 20 minuten neergezet. Eigenlijk wilde ik de halve marathon gelopen hebben, maar toch bij de 20 gestopt vanwege mijn knie. Trouwens niet mijn pijnlijke linkerknie, maar gestopt vanwege de rechterknie. 

Ook goed om te vermelden, de spierpijn zat vandaag in mijn hamstrings en kuiten, dus deze heb ik weer voldoende laten werken. 

- Ik train - vrijdag - dag 18 van de corona-lockdown --- Vandaag een vrije dag genomen. Lekker aan het klussen geweest. 

- Ik train - donderdag - dag 17 van de corona-lockdown --- De rust van gisteren was te merken in mijn lichaam. Na 50 meter begon de pijn in mijn linkerknie weer op te zetten. De eerste kilometer op en af gelopen met wat rekken tussendoor, mezelf afvragend of het verstandig is om door te zetten. Maar na twee kilometer nergens geen last meer van gehad. Continue wel hele kleine gevoeligheden, zoals mijn linker hamstring, mijn linkerkuit, mijn rechterknie, en later ook van mijn rechterkuit. Deze was op een gegeven moment even pijnlijk, maar ook dit trok weer weg. Uiteindelijk 17 km gelopen. Grappig, en dat zie ik nu pas, maar op dag 17 heb ik 17 kilometer gelopen.

Al met al ging het supergoed en had ik nergens (echt) last van. Heel even heb ik eraan gedacht om de halve marathon vol te maken. Maar het werd donker en ik had geen verlichting bij me. Daarbij ben ik natuurlijk nog steeds herstellende, het lichaam is nog steeds niet optimaal in orde! 

- Ik train - woensdag - dag 16 van de corona-lockdown --- Vanwege alle vrijetijd ben ik ook aan het klussen geslagen. Vandaag een goede start gemaakt met het vernieuwen van ons toilet. Hierdoor ben ik "vergeten" te gaan hardlopen. Misschien ook wel goed om het lichaam wat te laten herstellen. 

- Ik train - dinsdag - dag 15 van de corona-lockdown --- Wat een avontuur vandaag! Ik begon met hardlopen, wetende dat mijn knie waarschijnlijk weer zou opspelen. Maar met de kennis dat er niks kapot kan en dat het komt door een verkeerde uitlijning van mijn spieren. Gelijk bij het opstarten veel pijn in de knie. Na 10 meter begon dit al, dus... doorgaan of stoppen. Maar ik had leuke muziek op, het weer was goed en ik was lekker in de ochtend begonnen, dus niet zeuren en doorgaan. Toen begon de manier van het nieuwe lopen bij mij op te komen.

Heel simpel, op het idee gekomen door iemand op facebook die 6 minuten liep en 1 minuut pauze had. Mijn gedachte... gewoon gaan lopen en als de pijn te erg wordt stoppen en rekken. Dus in het begin na 500 meter gestopt, gerekt en verder. Het gekke is dat op den duur de pijn minder wordt en dat je 1,5 km zonder pijn kan lopen. Uiteindelijk heb ik 11 km volgemaakt in een tijd van 1 uur en 24 minuten. Dat is een gemiddelde snelheid van niks, maar ik ben er toch wel heel blij mee. 

Er zit ook een soort van theorie achter. Een lopersknie heeft dus te maken met een verkeerde uitlijning van de spieren, pezen en banden. Dit wil zeggen dat sommige spieren heel ontwikkeld zijn en andere spieren achterblijven. In mijn geval zijn de quadriceps (voorkant bovenbenen) sterk ontwikkeld doordat deze de eerste dagen onder voortdurende spierpijn hebben gestaan. Maar de hamstrings zijn achtergebleven, en deze zorgen nu voor mijn pijnlijke knie. Met rust zou ik de gespannen spieren in mijn lichaam weer kalmer kunnen krijgen. Maar op dit moment moeten mijn hamstrings gewoon opgetraind worden en dit gaat niet gebeuren door te rusten. Dus... door nu kilometers te maken op een zeer rustig tempo met veel pauzes, doet de knie niet teveel zeer en worden de hamstrings voldoende aangesproken. Dit uitte zich ook na het lopen met een zeer geringe spierpijn in mijn hamstrings. 

Morgen ben ik weer van plan om op deze manier mijn kilometers te pakken. Ik ben benieuwd wat het lichaam van deze nieuwe aanpak vindt. 

- Ik train - maandag - dag 14 van de corona-lockdown --- En deze dag ging ik ertegenaan knallen. Genoeg last van mijn knie gehad, genoeg gerust. Er moeten kilometers verslonden worden. Dus ik beginnen met lopen en gelijk al die knie die op gaat spelen, best wel wat pijn gaat doen. Dan ik, die zegt tegen het lichaam stel je niet aan, we gaan door met lopen. Het is lekker weer, het regent niet en ik heb er zin in. Na 1,5 kilometer begint de knie een beetje lichtjes te irriteren maar de pijn is weggetrokken. Ik denk, lekker, nu gaan we de kilometers verslinden. Maar na 6 kilometer zegt mijn knie toch dat het weer genoeg is voor vandaag. Dus de handdoek in de bekende ring gegooid. 

Dus nu de waarheid; ik ben Bas Roks en ik heb een lopersknie. Te snel van start gegaan en ik wordt nu teruggefloten door mijn lichaam. Conditioneel gaat het fantastisch, alleen mijn knie doet pijn. Dus ik vraag aan mezelf, wat kan ik hier nu aan doen. Een lopersknie is puur een kwestie van spieren die niet goed op elkaar zijn afgesteld. Er is niks kapot in de knie, er kan ook niks kapot, afgezien van een ontsteking in de knie. Het zijn gewoon spieren, pezen en banden die niet goed met elkaar samenwerken. En wat kun je hieraan doen... optrainen. Niet met hardlopen maar met bijvoorbeeld core-stability trainingen. Of de bilspieren optrainen, of op een foamroller gaan rollen. 

Dus aan de slag maar weer. Ik laat morgen weer weten hoe het lopen dan gaat!

- Ik train - zondag - dag 13 van de corona-lockdown --- Vandaag was het aan het regenen en waaien. Storm aan zee. Daarbij kon ik een vrije dag wel gebruiken, dus niet gaan lopen. Deze week heb ik in totaal 49 km gelopen, minder dan op mijn planning stond, maar toch nog een redelijke hoeveelheid aan kilometers.

- Ik train - zaterdag - dag 12 van de corona-lockdown ---Ook vandaag weer proberen te gaan lopen. Toch nog 6 kilometer kunnen lopen. Weer wel gestopt vanwege mijn linkerknie. 

- Ik train - vrijdag - dag 11 van de corona-lockdown --- Vandaag weer proberen te gaan lopen. Na gisteren had ik er niet al teveel vertrouwen meer in en ben ik dan ook na 2 kilometer alweer mee gestopt. Jammer!

- Ik train - donderdag - dag 10 van de corona-lockdown --- Mateloos irritant, als je een trainingsschema hebt opgezet en gehinderd wordt door een linkerknie die niet meer mee wil doen. Dit is dan ook vaak het punt dat hardlopers er de brui aan geven of, en dat is nog erger, gaan forceren. Nooit gaan forceren, daar werkt het lichaam niet aan mee. 

Ik begon met hardlopen, een rondje rond het huis maar weer want ik wist het al wel, en jawel hoor, de linkerknie was gelijk aanwezig. Soms trekt een lichte pijn weg in de loop van de kilometers, en warempel, ook dit keer. Na twee kilometer was ik pijnvrij, maar hoelang moest ik nu gaan lopen? Ik heb besloten om net zover te lopen als dat mijn lichaam het toe zou laten. En na 6,5 km was het alweer zover. Jammer... maar het is niet anders. 

Het is trouwens niet erg met de knie. De pijn blijft zo een 5 minuten hangen na het hardlopen en trekt dan weg. Daarna heb ik nergens meer last van. Ik ben heel benieuwd hoelang dit aan gaat houden. Maar ik verwacht maar een korte vertraging op mijn trainingsschema. We zullen zien!

- Ik train - woensdag - dag 9 van de corona-lockdown --- Eigenlijk is een blessure aan de knie ontzettend vervelend. Voordat je begint te lopen heb je er geen last van. Als je begint te lopen dan komt de irritatie opzetten en als je enige tijd aan het lopen bent dan vloeit de pijn weer weg. Totdat de pijn te erg wordt en je genoodzaakt bent om te stoppen met hardlopen. Zo ver heb ik het vandaag niet laten komen. Met pijn in de knie moet je goed omgaan, omdat als je niet goed oppast het weleens een heel lang verhaal kan worden.

Ik voelde met het opstarten van het lopen mijn linkerknie weer beginnen met irriteren. Maar... ik was bewust een rondje rond het huis gaan lopen om aan te kijken wat mogelijk zou zijn. Ook ben ik maar een beetje op een sukkeldrafje gaan lopen. Na 6 kilometer ben ik gestopt met lopen, dus goed naar het lichaam geluisterd. Ik had nog verder gekund, maar mijn hele lichaam inclusief mijn uithoudingsvermogen heeft even tijd nodig om bij te komen.

Ook voelde ik trouwens mijn rechterknie, maar deze irritatie zat meer aan de buitenkant (lateraal) van de knie. Dit zou een beginnende lopersknie kunnen zijn. De pijn is hierbij het gevolg van wrijving tussen de tractus iliotibialispees en botweefsel van het kniegewricht. Bij mij zal dit wel meevallen en wegtrekken omdat het alleen  nog maar wat irritatie was en nog geen echte pijn. 

 - Ik train - dinsdag - dag 8 van de corona-lockdown --- Alweer een week voorbij. Ik heb me nog niks verveeld, en had zelfs weer zin om te gaan hardlopen. Toen ik begon miezerde het nog wat, maar eigenlijk, gelijk al, werd het harstikke lekker om te lopen. Allereerst wil ik mijn conditie even in het zonnetje zetten. Het is echt fantastisch wat mijn lijf conditioneel allemaal presteert. Niet eens een kleine beetje verhoogde ademhaling, goed hoor. 

Fysiek is het natuurlijk een ander verhaal zoals je heb kunnen lezen in de eerdere dagen. Maar mijn lichaam is zich nog steeds aan het aanpassen aan deze plotsklapse verandering. En het menselijk lichaam houdt nu eenmaal niet van veranderingen. Wat was er deze keer weer allemaal mis! Voordat ik begon voelde ik al enige weerstand in mijn linkerknie. Ik gaf mezelf niet al teveel kilometers, maar toch maar begonnen met lopen. Afgezien van de blijvende stijfheid in mijn quadriceps (veel minder reeds dan het is geweest) ging het lopen allemaal harstikke goed. Tot de 13 kilometer, toen begon mijn knie zeer te doen. En... je mag nooit doorlopen als de knie echt heel erg zeer gaat doen. Maar ik was net aan een klim bezig van de witte brug hier vlakbij Oud Gastel, en de afdaling heb ik ook nog gelopen. Daarna trok de pijn weg en uiteindelijk tot 15 kilometer uitgelopen. Bij de 15 kilometer gestopt vanwege teveel pijn in de knie. Nu, 3 uur verder voel ik mijn knie niet meer dus misschien valt het mee. Morgen maar weer even aankijken! 

Uiteindelijk 15 kilometer in 1 uur, 31 minuten en 30 seconden gelopen. Dat is net iets minder als 10 km/uur. Maar vanwege de knie was ik al rustig begonnen met lopen!!! Je moet je verstand een beetje gebruiken, toch?

- Ik train - maandag - dag 7 van de corona-lockdown --- Wat een weer was het vandaag. Koud en nat weer, normaal zou ik lekker binnen gebleven zijn. Maar elke dag 1 uur sporten is mijn verantwoordelijkheid geworden in deze corona-tijd. Dus hardloopkleren en schoenen aan en niet zeuren. 

Dat heb ik geweten. Jeetje, wat een regen en een kou. Uiteindelijk met veel pijn en moeite toch nog 13,5 km kunnen lopen in 1 uur en 20 minuten. De snelheid hierbij is 80 minuten delen door 13,5 km is 5,93 minuten. = 60 /100 x 0,93 = 56 seconden. Dus een rondetijd van 5 minuten en 56 seconden. Dat is zomaar net boven de 10 km/ uur. (rondetijd 6 minuten) Wel netjes als je in overweging neemt dat ik veel tegenwind had!!

Wat de spieren betreft alleen veel last van de normale spierpijn in voorkant bovenbenen. Wel vervelend, want ik zat echt te twijfelen of ik niet eerder moest stoppen. Morgen kan ik vertellen of ik hier verstandig aan heb gedaan.

- Ik train - zondag - dag 6 van de corona-lockdown --- En vandaag toch maar het besluit genomen om een vrije dag in te lassen. Helemaal vrij is deze dag niet omdat ik de dakgoot heb geschuurd en deels geverfd. Dus veel keren de ladder op en af. Maar in ieder geval niet hardgelopen. En na de 41,5 km van deze week is dat niet zo verkeerd, denk ik zelf. Alhoewel het lichaam goed hersteld, gisteren kon ik bijna niet meer lopen door mijn quadriceps en vanochtend ging het alweer vele malen beter!!! Vandaag nog even wat extra eiwitten eten en morgen eens kijken wat ik allemaal kan presteren. 

- Ik train - zaterdag - dag 5 van de corona-lockdown --- Het schiet al op, dag 5 van de 36 dagen. Iedere dag een uurtje sporten valt nog niet mee! Vandaag kwam ik uit bed en voelde mijn spierpijn in mijn quadriceps veel minder dan de dag ervoor. Een succes mag ik dit wel noemen. Dus in de middag weer gaan hardlopen, ik had er zin in. Nou, ik kan ook vertellen dat het fantastisch ging, in het begin althans. De pijn in mijn rechterknie speelde weer even op bij de start, maar was te verwaarlozen en verder nergens niks geen last van gehad. Uitgezonderd de normale spierpijn aan de voorkant van de bovenbenen, maar dit is tot nu toe normaal.

Na 7 km begon ik het wel beu te worden. Maar toch nog 11 km hardgelopen in 1 uur en 4 minuten, iets sneller als 10 km/uur. Niet slecht vind ik zelf. 

Hoe bereken je je tijd eigenlijk? Het simpelst is het uit te leggen met 10 km/uur. Je loopt dan echt 10 kilometer in het uur. Dit staat gelijk aan 60 minuten / 10 km, dus aan 6 minuten per kilometer. Als je bijvoorbeeld 15 kilometer in 80 minuten loop dan kun je hier de volgende berekening op los laten. - 80 delen door 15 is een rondetijd per kilometer van 5.33 minuten. (nu moet je deze 0.33 nog omzetten in seconden met 60 minuten / 100 x 0.33 = 20 seconden) Dus een rondetijd van 5 minuten en 20 seconden. De snelheid die hierbij hoort is 60 minuten delen door 80 minuten en deze maal de 15 kilometer is 11,25 km / uur. Complexe materie!!!

Momenteel heb ik enorme last van de spierpijn in mijn quadriceps, en hoop ik morgen weer wakker te worden met veel minder last. We zullen zien!

- Ik train - vrijdag - dag 4 van de corona-lockdown --- Ik had vandaag minder zin om te gaan lopen, maar toch mijn sportkleren aangetrokken en op weg gegaan. Weinig vertrouwen want ik ervoer enige irritatie van spierpijn in mijn quadriceps, jawel, deze waren wederom gevoelig. Op het programma stonden 2 rondes van 5 kilometer, in totaal 10 km. En dit is weer gelukt! 10 kilometer, de tijd 1 uur en 1 minuut. 

Maar het was een echt tandenbijtertje, deze run. Dat kan ook niet echt anders na reeds drie dagen veel gelopen te hebben. De peesaanhechting met mijn bekken was weer aanwezig, maar minder dan gisteren. Bij de opstart van de 10 kilometer begon mijn rechterknie aan de buitenkant pijn te doen. Waarschijnlijk een slijmbeurs of kniepees die aan het irriteren was. Dit trok na 1,5 km weer weg, naderhand ook geen pijn meer aan gehad. Na 7 km begon de zijkant van mijn rechterdij nog op te spelen, maar ook niet erg genoeg om te stoppen en helemaal op het eind voelde ik mijn linkerknie. Daarbij denk ik dat morgen mijn hamstrings aan de beurt zijn! Maar wie weet is het morgen verstandiger om niet te lopen of minder te lopen. 

Conditioneel loop ik trouwens ontzettend goed. Natuurlijk eet ik momenteel supergezond, probeer voldoende eiwitten binnen te krijgen en genoeg fruit en groente binnen te krijgen. Dat moet ook wel vanwege het veganistische karakter wat ik sinds drie maanden uitoefen! Maar later meer hierover... 

- Ik train - donderdag - dag 3 van de corona-lockdown --- Nou, ik heb het weer geweten! Ik had last van mijn bovenbenen, de quadriceps, en met name de rectus femoris hiervan. Maar deze was voelbaar en niet heel erg. Dit had ik al meer meegemaakt dus hier maakte ik me niet zo heel erg veel zorgen over. Maar bij het opstarten van het lopen had ik gelijk pijn in mijn lies, een vervelende stekende pijn. Ik had geen idee hoeveel km ik mocht gaan lopen van mijn lichaam. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook voorbij ga aan het supercompensatiemodel dat alom bekend is. 

- Het supercompensatiemodel laat zien dat rust in de sport net zo belangrijk is als de opbouw van de spieren. Je start op 100%, gaat hardlopen en belast je spieren zodanig dat je op 99% uitkomt. Vervolgens rust je (meestal 1 of 2 dagen) en repareert het lichaam de spieren naar 101%. Hierna belast je de spieren naar 100%, je rust wederom en repareert het lichaam naar 102%. Dit noemt men het supercompensatiemodel en op deze manier groeien je prestaties. - 

Het helemaal negeren van het supercompensatiemodel doe ik niet. Dit model laat zien dat regelmaat van belasting en rust heel belangrijk is voor een trainingsschema. Bij mij zit er veel regelmaat in. Ik train elke dag en rust dan 24 uur voordat de volgende training begint.  

De pijn in mijn lies werd, denk ik, veroorzaakt door de adductor magnus. In ieder geval door de adductorengroep. Deze pijn ben ik ook al vaker tegengekomen in mijn hardloopcarriere, maar vanwege het feit dat dit een pees in plaats van een spier betreft moet ik hier toch anders mee omgaan. Gelukkig trok deze pijn weg en had ik er na 1,5 km geen last meer van. 

Uiteindelijk heb ik 8,5 km hardgelopen in een tijd van 51 minuten. Toch gemiddeld 10 km/uur, dus niet slecht voor dag 3. Ik ben benieuwd wat ik morgen mag gaan doen van mijn lichaam. 

- Ik train - woensdag - dag 2 van de corona-lockdown --- En het is weer gelukt om te gaan lopen. Vandaag heb ik 7 km gelopen. Ik heb de tijd bijgehouden, maar deze is niet om over naar huis te schrijven. 45 minuten voor deze 7 km. Een voordeel is dat ik alleen nog maar harder kan gaan lopen. Wel ervaar ik enige pijn in de voorkant van de bovenbenen - de quadriceps. Maar dat is bij mij een bekend verhaal. Ik ben nog aan het twijfelen of ik deze quadriceps moet gaan optrainen of dat ik het even aankijk. Voor morgen kijk ik het in ieder geval even aan!

- Ik train - dinsdag - dag 1 van de corona-lockdown --- Vandaag ben ik (weer) begonnen met hardlopen. Om een kort verhaal heel lang te maken, ik ben begonnen met hardlopen in 2007. Het plan was om in 2008 de 10 km mee te lopen in Roosendaal. Dit is natuurlijk gelukt. Hierna stelde ik me als doel om elke vier jaar de 10 km van Roosendaal mee te lopen. Dit is ook gelukt. Met succes heb ik 2008, 2012 en 2016 meegelopen. Voor 2020 had ik een ander doel. De halve marathon meelopen! Maar dit is niet doorgegaan en ik ben dus in september ergens het spoor kwijtgeraakt en gestopt met hardlopen. 

Maar vandaag heb ik het weer opgepakt. Langzaamaan 5 km gelopen. Ik heb geen tijd bijgehouden en heb mezelf niet onder druk gezet. Daarom ook geen spierpijn, geen andere pijn en fantastisch rustig gelopen. Lekker!